گزارش کمیته مجلس نمایندگان می گوید بوئینگ، FAA شکست به سرزنش برای سقوط مرگبار 737 MAX

پل نجوروج در مارس ۲۰۱۹، پس از سقوط پرواز شماره ۳۰۲ هوایی اتیوپی اندکی پس از برخاستن در آدیس آبابا، اتیوپی، تمام خانواده اش را از دست داد.

نگوروج در جلسه ای در مورد این حادثه در تابستان گذشته به قانونگزاران گفت: «من شب ها بیدار می ماندم و به وحشتی که باید تحمل کرده اند فکر می کنم.»

مادر شوهر، همسر و سه فرزند خردسال او در حال پرواز بر روی یک بوئینگ ۷۳۷ مكس بودند و قربانی دومین حادثه مرگبار مربوط به این هواپیما شدند. درست چند ماه پیش از آن، شیر ایر ۶۱۰ که یک MAX نیز بود، اندکی پس از برخاستن از جاکارتا اندونزی به دریای جاوه سقوط کرد. هر دو تصادف منجر به مرگ ۳۴۶ نفر شد.

نگوروج می گوید: «در حالی که خلبانان برای پرواز هواپیما به مدت شش دقیقه تلاش می کردند، وحشتی که همسرم باید با روبی کوچک روی دامانش تجربه کرده باشد، دو فرزند خردسال ما در کنار گریه اش برای بابا و مادر شوهرم در کنارش احساس درمانده ای می کنند.» “شش دقيقه براي هميشه تو ذهنم جاسازي ميشه”

PHOTO: Debris lays piled up just outside the impact crater at the crash site of Ethiopian Airlines flight 302 in Bishoftu, Ethiopia, March 11, 2019.

باقی مانده می گذارد تا درست در خارج از دهانه ضربه در محل سقوط هواپیمایی اتیوپی پرواز 302 در بیشوفتو، اتیوپی، مارس 11، 2019 انباشته شده است.

باقی مانده می گذارد تا درست در خارج از دهانه ضربه در محل سقوط هواپیمایی اتیوپی پرواز 302 در بیشوفتو، اتیوپی، مارس 11، 2019 انباشته شده است.

روزها پس از سقوط در اتیوپی، کمیته حمل و نقل و زیرساخت مجلس نمایندگان تحقیقات خود را در مورد طراحی، توسعه و صدور گواهینامه خانواده مكس هواپیما و آنچه دقیقاً منجر به این دو سقوط مرگبار شد، آغاز کرد. روز چهارشنبه، تقریبا یک سال و نیم بعد، قانونگزاران یک گزارش scathing منتشر کردند که به نتیجه رسید نقص های طراحی فنی، فرضیات معیوب در مورد پاسخ های آزمایشی و شکست های مدیریتی توسط هر دو بوئینگ و FAA منجر به برخورد شد.

اين يافته ها که روز چهارشنبه توسط دموکرات ها در اين کميته منتشر شد، در حالی صورت می گيرد که مقامات هوانوردی کشوری و خدمه پرواز هواپيمائی از آمريکا، کانادا، برزيل و آمريکا اين هفته در لندن برای بررسی آموزش های پيشنهادی بوئینگ برای ۷۳۷ خدمه پرواز مكس با هم ملاقات می کنند. این نشانه نقطه عطف قابل توجهی در زمین زدن نهایی هواپیما است که برای بیش از یک سال اصلاح شده است.

در این گزارش آمده است: «بوئینگ هم اکنون از طریق اقدامات خود به برخی از این مسائل اذعان کرده است.» “متاسفانه پاسخ های بوئینگ به مسائل ایمنی مطرح شده در برنامه 737 MAX به طور مداوم خیلی دیر شده است.”

چه اتفاقی افتاده?

محققان دریافتند که هر دو سقوط به نرم افزاری به نام سیستم تقویت ویژگی های مانور (MCAS) گره خورده است. MCAS برای کمک به تثبیت 737 MAX پس از سنگین تر طراحی شده بود، موتورهای دوباره قرار داده شده بر روی هواپیما باعث شد بینی هواپیما در شرایط خاصی بیش از حد به سمت بالا اشاره کند.

در هر دو سقوط، داده های نادرست از یک حسگر معیوب باعث اشتباه MCAS شد و هواپیما را مجبور به بینی کردن بارها کرد، حتی در حالی که خلبانان برای بازپس گیری کنترل و به دست آوردن ارتفاع تلاش می کردند. MCAS در کتابچه راهنمای خلبان ذکر نشده بود.

هیئت ملی ایمنی حمل و نقل (NTSB) دریافت که خلبانان در هر دو سقوط با آلارم ها و هشدارهای متعدد در کابین خلبان قبل از سقوط هواپیماها بمباران شده اند. هشدارهای سر زن به احتمال زیاد باعث سردرگمی بیشتر و ساخته شده وضعیت در حال حاضر استرس زا بدتر، با توجه به NTSB.

PHOTO: House Transportation and Infrastructure Committee Chairman Peter DeFazio (D-OR) delivers opening remarks during a hearing about the Boeing 737 MAX airplane on Capitol Hill, May 15, 2019.

رئیس کمیته حمل و نقل و زیرساخت خانه پیتر DeFazio (D-OR) ارائه اظهارات افتتاحیه در طول جلسه دادرسی در مورد هواپیما بوئینگ 737 MAX در کاپیتول هیل، مه 15، 2019.

رئیس کمیته حمل و نقل و زیرساخت خانه پیتر DeFazio (D-OR) ارائه اظهارات افتتاحیه در طول جلسه دادرسی در مورد هواپیما بوئینگ 737 MAX در کاپیتول هیل، مه 15، 2019.

در ماه دسامبر، دموکرات های مجلس نمایندگان یک گزارش خطر اداره هوانوردی فدرال (FAA) منتشر کردند که پتانسیل بیش از ۱۵ سقوط مرگبار را بر سر زندگی ناوگان ماکس – حدود ۴۵ سال – در صورتی که تغییری در MCAS صورت ن گیرد، نشان می داد.

فشارهای شرکتی و فرهنگ پنهان کاری

در این گزارش جزئیات «فشار مالی فوق العاده ای» بر بوئینگ و برنامه ۷۳۷ مكس برای رقابت با همتای اروپایی خود ایرباس آمده است.

در این گزارش حوادث مفصلی که به گفته آنها چنین فشارهایی را نشان می داد، از جمله نصب یک ساعت شمارش معکوس توسط مقامات ارشد برنامه «برای یادآوری برنامه MAX به کارکنان» بود.

در این گزارش همچنین به جزئیات حادثه ای اشاره شده است که در آن یک سرپرست کارخانه تلاش کرد جلسه ای را با مدیر کل ۷۳۷ مكس در مورد «نگرانی های ایمنی» با فشارهای تولید و برنامه ریزی برنامه ریزی کند.

هنگامی که سرپرست بعدها با سرمربی ملاقات کرد، به خدمت خود در نیروی دریایی استناد کرد و «در ارتش اگر انواع مشکلات ایمنی [او] را در کف کارخانه می دید، تولید را موقتاً متوقف می کردند.»

بر اساس این گزارش، بنا به گزارش ها این مدیر کل گفته است: «ارتش یک سازمان سودآور نیست.»

در این گزارش آمده است که چنین فشارهایی «منجر به تلاش های گسترده ای برای کاهش هزینه ها، حفظ برنامه ۷۳۷ MAX و جلوگیری از کند شدن خط تولید ۷۳۷ MAX شد.»

نظارت FAA و ‘عدم اطمینان از ایمنی مردم در حال سفر’

این گزارش به این نتیجه رسید که نظارت اداره هوانوردی فدرال (FAA) «با ارتباطات ضعیف و از هم گسیده FAA در میان دفاتر داخلی خود آژانس که مسئول گواهی سیستم های جدید بحرانی ۷۳۷ MAX از جمله MCAS هستند، مانع شده است.»

یکی از سوت زن های FAA به کمیته گفت: «احساس می کند که ما در حال نشان دادن مبارزه با چاقو با سلاح های Nerf هستیم.» “این یک چالش است که یک مسابقه برابر با بوئینگ در جلسات / مکالمات است.”

PHOTO: Federal Aviation Administration (FAA) chief Steve Dickson testifies before a Senate panel examining safety certification of jetliners in Washington, June 17, 2020.

استیو دیکسون رئیس اداره هوانوردی فدرال (FAA) در برابر یک هیئت سنا شهادت می دهد که گواهینامه ایمنی جت لاینرها را در واشینگتن، ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰ بررسی می کند.

استیو دیکسون رئیس اداره هوانوردی فدرال (FAA) در برابر یک هیئت سنا شهادت می دهد که گواهینامه ایمنی جت لاینرها را در واشینگتن، ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰ بررسی می کند.

قانونگزاران به این نتیجه رسیدند که چنین «ارتباطات بی اثر و عدم هماهنگی» در مورد آن مسائل کلیدی ایمنی، مردم پرواز را در معرض خطر قرار داده است.

FAA در واکنش به این گزارش در بیانیه ای اعلام کرد که «متعهد است که به طور مداوم ایمنی هوانوردی را پیش ببرد و مشتاقانه منتظر همکاری با کمیته برای اجرای پیشرفت های شناسایی شده در گزارش خود است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما در حال حاضر ابتکارات مهمی را بر اساس آنچه از بررسی های داخلی خودمان و همچنین بررسی های مستقل حوادث هواپیمایی شیر ایر و اتیوپی آموخته ایم، انجام می دهیم.»

حالا چه اتفاقی می افتد؟

این یافته ها از فشار بزرگتر قانونگزاران برای اصلاح روند صدور گواهینامه هواپیما در آمریکا حمایت می کند. آنها همچنین به عنوان کمیته سنا در بازرگانی، علوم، و حمل و نقل دارای نشانه گذاری در لایحه ای است که نظارت بر روند صدور گواهینامه را تقویت می کند.

در این گزارش آمده است: «این واقعیت که یک هواپیمای سازگار در کمتر از پنج ماه از دو سقوط مرگبار رنج می برد، شواهد روشنی است که نشان می دهد سیستم نظارتی فعلی اساسا ناقص است و باید تعمیر شود.»

در حال حاضر تحت برنامه مجوز تعیین سازمان (ODA) که توسط کنگره موظف شده است، برخی از فرایند صدور گواهینامه هواپیما به تولیدکنندگانی مانند بوئینگ تفویض می شود. منتقدان برنامه ODA گفتند این هیئت است که تضاد منافع را ایجاد کرد.

پیتر دفازیو، رئیس کمیته، دی اور، روز سه شنبه در تماسی با خبرنگاران گفت: «مشکل این است که سازگار بود و امن نبود و مردم مردند.» “بنابراین بدیهی است، سیستم ناکافی است.”

دفازیو گفت که «به امید به توافق بر سر پیشنهاد اصلاحات در آینده ای بسیار نزدیک با جمهوری خواهان همکاری نزدیکی دارد.» اما نگفت که آیا چنین قانونی پیش از پایان جلسه کنونی معرفی خواهد شد یا نه.

مینا کاجی ای بی سی نیوز و سام سوئینی در این گزارش سهیم بودند.

tinyurlis.gdu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آهنگ پیشواز همراه اول