پیستون چیست و طرز کار آن چگونه است؟

در صورت تحت ، شیارهای سوپاپ تولید شده در یک پیستون گنبدی صورت را می بینید. پس از اتومبیل کاری پیستون آن را طبق روال خاصی گرم و سرد می کنند و به اصطلاح روی آن عملیات گرمایی انجام می دهند تا خواص مناسب را پیدا کند.پس از همین تراز بر روی بسیاری از پیستون ها را اساسی لایه ظرافت از آب قلع یا مواد دیگر می پوشانند. پیستونها چدنی گهگاه زمان ها دارای قلع یا این که یک فلز منحصر به فرد روکش داده می‌شوند تا جلای صافتر و مقاومت بهتری در مقابل فرسودگی بوجود آورند. موتورهای اتومبیل های درون سوز از چندین قطعات و بخشهای متفاوت تشکیل شدهاند که در کل گونه های آنان اثبات می باشد و وجودشان واجب و حیاتی. این انواع از انبساط بیش از حد آنها خودداری کرده و نیاز به فضای لقی عمده میان همین نوع پیستون و سیلندر را کمتر میدهد. در قبلی کل پیستونها اهمیت تاجی صاف طراحی میشدند ولی امروزه بسته به جور موتور این سطح طراحی مختلفی دارد. دسته طراحی تاج سیلندر فضای محفظه احتراق، استحکام و ضریب انبساط پیستون و میزان مرغوب بودن احتراق را زیر تاثیر میگذارد. در در مقابل پیستون های آلومینیومی ریختهگری انبساط زیادی دارند که اگر متناسب کلیدی سیلندر و محفظه احتراق نباشد دردسرساز میشود. شیار عمودی ضمن ایجاد حالت ارتجاعی در بدنه پیستون در موقع انبساط قسمت راهنمای پیستون را مراقبت می کند.شیار در مقابل انبساط مضاعف عکس العمل نشان داده،بر بدنه پیستون،در منتخب که محور های گژن پین قرار دارد، توشه زیادی وارد نمی شود.بیشترین نیرو به دامنه فعال پیستون که در سطح های عمود بر تکیه گاه گژن پین است وارد می شود. به شکل بیضی عمود بر محور انگشتی پیستون و قطر ریز آن در جهت انگشتی پیستون باشد. در سرانجام زمان روش اندازی موتور تراز پیستون ساییده نمی شود. گرمای بیشتری دفع می شود و پیستون خنک خیس کار می کند.اما ارتقاء ضخامت کف پیستون سبب ساز ارتقا وزن آن می شود.همچنین چنانچه کف پیستون خیلی سرد عمل کند،لایه های ترکیب هوا-سوخت همسایه آن نمی سوزد.مخلوط هوا-سوخت نسوخته از شیوه اگزوز در محفظه پخش می شود.در عاقبت بازده موتور کاهش و دود آن ارتقاء می یابد. در حرکت انبساط تا 18000 نیوتون (4000 پوند) نیرو به طور ناگهانی به کف پیستون وارد می شود.وقتی اهمیت شتاب دوچندان رانندگی می نمایید همین اتفاق در هر سیلندر 30 تا 40 بار در ثانیه رخ می دهد.دمای کف پیستون به 2200 سکو سانتی گراد(4000 مرتبه فارنهایت) یا بیشتر می رسد. پیستون در موتورهای دو زمانه، به جهت هر سیکل حرکت موتور باید یکبار رفت و رجوع داشته باشد، براین اساس فشار بیشتری را تحمل میکند. کلیه پیستون ها بایستی نیز وزن باشند تا موتور دچار لرزش نشود. پیستون ها دارای فاکتورهای متفاوتی نوع بندی میشوند. از معایب پیستون های آلومینیمی، انبساط فراوان بدنه ی آن میباشد که طراحان بدون چاره می شوند برای جلوگیری از گریپاژ، پیستون را کلیدی لقی زیاد بسازند، مگر آن که کلیدی طرح هایی این انبساط را کمتر دهند. پیستون های آهنگری شده را حساس استعمال از لقمه های آلومینیوم آلیاژی می سازند. در عمده موتور های لبریز توان از پیستون های آهنگری شده به کارگیری می شود.پیستون های آهنگری شده در مقایسه اساسی پیستون های ریخته گری متراکم تر و محکم ترند و در دمای ذیل تری عمل می‌نمایند چون گرما را بهتر انتقال می دهند. به طور کلی قطعات متحرک موتور که فاصله مقداری هم کلیدی قطعات مجاور خویش دارا‌هستند به جهت عملکرد بیشتر، طول قدمت بهتر و بازده بالاتر نیاز به دست اندرکاران کمتر دهنده اصطکاک و سایش سطح های دارند. روغنکاری دیواره سیلندر و پیستون و مسافت لقی آنها. پیشتر گفته شد که متاع برخی پیستونها خواص شکنندگی آن ها را ارتقاء میدهد. فرآورده تیغههای اینوار از فولاد، نیکل و کربن است. این تیغهها که به اینوار پر اسم و رسم هستند، جهت تقویت دامنه در آن به کار میروند. به عنوان مثال در دو نوع ماشین اهمیت میزان پیستون های مشابه ، خودرویی که مهم پیستون بیشتری می باشد ، قدرت بیشتری خواهد داشت. خودروهایی که اساسی زمانبندی (تایمینگ) سوپاپ متغیر هستند، به جهت دوری از برخورد سوپاپ دارای تاج پیستون شیارهایی بر روی آن تولید میکنند. پیستون های سوراخ دار T شکل، کلیدی دو شیار افقی و عمودی هستند که سوراخ افقی آنان نزدیک سر پیستون در پایین حلقه ها و رخنه عمودی انها در نصیب راهنمای پیستون قرار دارد.در طرف مقابل،فقط یک ترک افقی ایجاد می شود.(شکل ۹). پیستونها به صورت یک استوانه توخالی هستند که یک سر آن ها بسته و سر دیگرشان گشوده می باشد که از شیوه همین سر و به وسیله شاتون به میل لنگ متصل می شود ولی به طور معمول قطر پیستون در سر باز آن عمده است. ارتفاع پیستونها معمولا یه خرده عمده از قطرشان هست و تا حد قابلیت سبک ساخته میشوند. قطر پیستون های موتور اتومبیل در میان 76 تا 122 میلی متر (3 تا 4 اینچ) تغییر می کند. درصورتیکه شما این نوشته آموزنده را دوست داشتید و می خواهید دیتاها بیشتری در مورد پیستون تبریز پراید لطفا از تارنما ما دیدن کنید.

دانلود کتاب جدید

ایندکسر