در حالی که کاربرد در جاده اکثر وقت ها ترمز سرعت بالا و متناوب چرخ را اهمیت کاهش اقتدار در شرایط از دست دادن کشش کامل شدن میکند، به کارگیری در خارج از جاده معمولا به جهت مراقبت حرکت اتومبیل در حالی که سیستم ترمز خودرو به شکل متناوب اعمال میشود، نیاز به انتقال توان ثابت (یا حتی افزایشیافته) دارد. نیروی ترمز در مدت زمانه بیشتری به چرخ لغزنده تا وقتی که چرخش بیش از حد چرخ دیگر تشخیص داده نشود. اکثری از سیستمهای ESC همچنین دارای یک سیستم کنترل گیرایی (TCS یا ASR) هستند که لغزش چرخ محرک را در زمان عجله حس می کند و بهصورت جداگانه چرخ یا این که چرخها را ترمز میکند و/یا اقتدار مازاد موتور را کاهش می دهد تا وقتی که در دست گرفتن دوباره به دست آید. NHTSA به این عاقبت رسید که ESC تصادفات را تا 35 درصد کاهش می لینک دهد. علاوه بر این، اتومبیلهای SUV حساس در اختیار گرفتن پایداری 67 % کمتر از SUV های بدون سیستم سرگرم تصادف می شوند. بیشتر خودروهای مدرن مهم سیستمهای 4WD تماماً الکترونیکی در اختیار گرفتن میشوند، مانند لندرورها و رنجروورهای مختلف، بهطور اتومات به موقعیت پایداری و کنترل گیرایی بیرون از جاده تغییر تحول میکنند، یا این که حالتهای زمینی یگانه به شکل دستی تعیین شوند. در تراز ابتدایی، گیرایی بیرون از جاده دارای ویژگیهای عملیاتی ساده کشش در جاده، بسته به زمینی که دارای آن مواجه میشوید، مختلف است. در شرایط لغزنده، همین بدان معناست که وقتی یک عدد از چرخها کشش را از دست میدهد، بهجای محوری که چسبندگی بالاتری دارد، نیرو بهطور معکوس به آن محور منتقل میشود. علاوه بر این، انقطاع نمودن سنسور شتاب چرخ یک عدد دیگر از روشهای غیرفعال نمودن عمده سیستمهای ESC است. اهمیت همین حال، ESC هدفی متفاوت از ABS یا این که در دست گرفتن کشش دارد. حساس همین حال، ESC اساسی روش اندازی مجدد احتراق دوباره فعال می شود. در پاییز 2004، اداره ملی ایمنی بزرگراه و ترافیک آمریکا (NHTSA) مطالعات بینالمللی را تأیید کرد و نتیجه ها یک مطالعه میدانی در مورد اثربخشی ESC در ایالات متحده را منتشر کرد. موسسه بیمه ایالات متحده به جهت ایمنی بزرگراه ها (IIHS) مطالعه خویش را در ژوئن 2006 منتشر کرد که نشان می بخشید در صورتی که همگی وسایل نقلیه مجهز به ESC باشند، می اقتدار سالانه از 10000 تصادف مرگبار در ایالات متحده دوری کرد.
دانلود کتاب جدید