بهترین ترک های رپ فارسی

رپ فارسی در اوایل دهه 1980 در ایران شکل گرفت و از همان دهه خوانندگان زیادی در این سبک فعالیت داشتند. از جمله سروش لشکری ​​(هیچ کس)، رضا ناصری آزاد (پیشرو) و گروه زدبازی متشکل از سامان رضاپور (ویلسون)، مهراد مستوفی (مهراد هایدن) و سهراب مصطفوی (سهراب ام جی). حسین رحمتی (حسین)، یاسر بختیاری (یاس)، بهرام نورای (بهرام) و عرفان رسولی (عرفان)، افرا، حشایار (کیشی)، موژان ی.ز.، بابک طامه، آقای رپ، بهراد کساب، علی دهش، علی ساتراپ ( ساتراپ)، احسان مسموم، پویار، نوید مرداب، شایان آسفالت، بهمن دیو، چنگیز، تیمور، داریا و چند نفر دیگر از جمله اولین نسل رپ فارسی در ایران هستند.

رپ فارسی در ایران به طور غیرقانونی و غیرقانونی از طریق اینترنت و چندین سایت منتشر کننده آثار رپرها شروع به رشد و گسترش کرد. در آن زمان، دانش‌آموزان در مدارس و دانشگاه‌ها مخفیانه موسیقی رپ را از طریق مادون قرمز و بلوتوث روی تلفن‌های همراه و سی‌دی‌های خود با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند. بیشتر کارهای زیرزمینی پر از فحاشی بود. همین مشکل باعث شده تا دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای صدور مجوز آثار این سبک سخت گیری کند. در نتیجه بسیاری از خواننده های رپ همزمان دستگیر شدند و یا سایت هایی که آثار آنها را منتشر می کردند فیلتر و مدیران سایت دستگیر شدند.

به این ترتیب آهنگ رپ ایرانی و فارسی بررسی شده است تا گفتمان ها و تضادهای موجود بین آنها مشخص شود. با به کارگیری تحلیل گفتمان لاکلا و موفه، تعداد 9 گفتمان در این موسیقی شناسایی و نشانه مرکزی، زمان ها و غیریت های هر کدام مشخص می شود. اگرچه گفتمان آهنگ رپ خفن در ایران یک گفتمان حاشیه ای محسوب می شود، اما در درون این گفتمان، برخی گفتمان های (کوچک) جریان اصلی و برخی دیگر حاشیه ای هستند. پس از ارائه گونه شناسی، به حوزه های تعارض بین گفتمان های شناسایی شده نیز توجه شد. نتایج تحلیل نشان داد که تضاد بین گفتمان های ایرانی-فارسی آهنگ رپ، تعارض آمیخته ای از جنس، طبقات، اخلاقی، سیاسی، مذهبی، سنتی/مدرن و غیره است.

به دلیل پیچیدگی شرایط، هنرمندان تحت فشار هستند و اینترنت با این سبک موسیقی زیرزمینی رواج ندارد، هیچ منبع موثقی برای فعالیت آنها وجود ندارد. علاوه بر این، اطلاعات دقیقی از تاریخچه اولیه برنامه های نشست و تشکیل گروه های اولیه هنرمندانی که در مرزهای ایران شروع به کار کردند، در اختیار مردم قرار نگرفت. فقط گاهی عکس یا فیلم با کیفیت گوشی های آن زمان (3gp) تهیه و در سایت ها و وبلاگ های آن زمان منتشر می شود. در حال حاضر می توانید از طریق جستجوی Google به طیف وسیعی از فیلم ها و عکس ها دسترسی داشته باشید. اگر قبل از سال 2005 جستجو کنید، اطلاعات بسیار کمی در مورد رپ فارسی در سایت ها و وبلاگ های قدیمی پیدا خواهید کرد. البته بسیاری از وبلاگ ها و سایت های فعال در زمینه رپ فارسی نیز غیر فعال یا فیلتر شدند و مدیران سایت از کار افتادند.

آهنگ رپ فارسی در ایران

در اواسط دهه 1980، موسیقی رپ ایران در یک نوع بحران قرار داشت. از یک سو آهنگ هایی با مضامین غیراخلاقی و ترویج مصرف مواد مخدر توسط تعداد محدودی خواننده رپ اجرا می شود و از سوی دیگر ترانه های سیاسی اجتماعی توسط خوانندگانی چون نورایی، بهرام و… خوانده می شود. در این شرایط کم کم موسیقی رپ ابعاد جدیدی به خود گرفت و بحث موسیقی رپ بتل شکل جدی به خود گرفت و مجموعه فیلترینگ سایت های مرتبط با این سبک موسیقی آغاز شد. بسیاری از رپرهای این سبک دستگیر شدند. از جمله بهرام، هیچکس، پورر، قاف و… استودیوهایی که آهنگ هایشان را ضبط می کردند نیز توسط پلیس پلمپ شد.

اما با گذشت زمان تب رپ بالا گرفت، آهنگ هایی با مضامین غیراخلاقی کم رنگ شد و ترانه های اعتراضی اجتماعی و سیاسی جای آنها را گرفت.

درواقع هنرمندان این سبک تلاش کردند تمام اجزای آن را برای اعتراض به وضع حاکم و شکستن هالۀ قدسی و سنگین پیرامون آن به کار گیرند و به‌جای آن، همه را به جدی‌گرفتن مشکلات واقعی مردم، فارغ از تبلیغات پوشالی رسانه‌ها و ژست‌های رسمی، دعوت کنند. ضرب‌ آهنگ رپ خارجی تند، نشان‌دهندۀ درددل‌های فراوان و عصبانیت از معضلات اجتماعی است. بی‌اعتنایی به ساختارهای آهنگ‌سازی و قافیه‌پردازی نیز ناشی از نارضایتی فرد از وضعیت موجود و مخالفت با مشکلاتی است که ساختارهای رسمی مدرنیسم بر جامعه تحمیل کرده است. به بیان دیگر، خواننده با همۀ توان و به‌کارگیری همۀ ابزارهایی که در اختیار دارد، هواداران خود را به شکستن تصورات نادرست از پیشرفت جامعه و توجه به واقعیت‌‌های تلخ و ناشنیده از زندگی محرومان مجبور می‌کند.

کم کم خواننده های رپ با لباس های خاص خود در شهر مورد توجه قرار گرفتند. جلسات رپ در نقاط مختلف تهران و به ندرت در شهرستان ها برگزار می شد. یکی از معروف ترین مکان های ملاقات خواننده های رپ تهرانی پارک شاد بود. پارک شاد در تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شاد واقع شده است. پارک شاد یکی از محبوب ترین مکان ها در بین خواننده های رپ و طرفداران آنها بود که روزهای مختلفی را در آن به اجرای فری استایل، بیت باکس و کلی رپ می گذراندند.

محبوبیت آهنگ رپ غمگین در جامعه ایران کمتر از دو دهه است و نسلی که این نوع موسیقی را تولید می کنند، بیشتر متولدین دهه 1370 به بعد هستند. مطالعه مضامین و ارزش‌های منعکس‌شده در این نوع موسیقی، زمینه‌ای برای درک بهتر دغدغه‌ها و ارزش‌های نسل تولیدکننده آن فراهم می‌کند. لذا در این مقاله به بررسی جهت گیری های ارزشی در آهنگ رپ ایرانی-ایرانی از طریق تحلیل محتوای کیفی پرداخته شده است. در یکی دو دهه اخیر تعداد قابل توجهی قطعه صوتی تحت عنوان اهنگ رپ فوشی در جامعه ایران تولید و منتشر شده است که از جنبه های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. محصولات رپ از نظر روش و کیفیت ضبط و تولید، ارزش هنری، محتوای آهنگ و موارد دیگر طیف وسیعی دارند و نمی توان به همه آنها ویژگی خاصی نسبت داد. در قطعات آهنگ رپ تولید شده، صداها (دیدگاه‌های) متفاوت و بعضا متضاد زیادی شنیده می‌شود که در این مقاله با در نظر گرفتن نتایج تحقیقات شوارتز در مورد ارزش‌ها و 01 مقوله‌ای که او ارائه می‌کند، ارزشی که در اهنگ رپ فارسی ایرانی منعکس شده است. نتایج نشان می‌دهد که در میان ارزش‌هایی که شوارتز به آن اشاره می‌کند، مضامینی وجود دارد که همه آن‌ها را در آهنگ‌های رپ ایرانی منعکس می‌کند. عناصر بسیاری در قطعات آهنگ رپ ایرانی یافت شد که از ارزش ها و شاخص های آن می توان به امنیت، هیجان، جهان وطنی، موفقیت، سنت گرایی، اعتماد به نفس، خیرخواهی، قدرت، همنوایی و لذت گرایی اشاره کرد.

موسيقي سنتي و آهنگ رپ

پس از رواج این سبک در دهه های 80 و 90، امروزه بسیاری از خوانندگان جدید و مستعد به نواختن این نوع موسیقی می پردازند و روزانه تعداد زیادی موسیقی در این سبک تولید می شود که البته جنبه رقابتی کمتری دارد و تعداد استایل ها نیز کمتر است. هنرمندان حرفه ای و فعال در این سبک از تعداد معدودی فراتر نمی روند.

این پژوهش به منظور تحلیل محتوای موسیقی سنتی رایج و اهنگ رپ بدون فحش در ده سال اخیر در ایران انجام شد. برای تحلیل محتوای این دو نوع موسیقی ضمن شناخت موسیقی سنتی و آهنگ رپ. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی کمی و کیفی مضامین مورد استفاده در دو نوع موسیقی پرداخته است. بر اساس رویکرد زبان‌شناختی سوسور، بر اساس دال‌ها و مدلول‌ها و با استفاده از نمونه‌ای تصادفی از آثار محمدرضا شجریان برای موسیقی سنتی و یاسر بختیاری (یاس) برای آهنگ رپ، در ده سال اخیر بوده است.

در همان زمان خواننده های رپ زیادی از شهرهای ایران بیرون آمدند و آثار خوب و قابل قبولی برای زمان خود ارائه کردند. ما هنوز از شهرهای مختلف ایران خواننده های رپ داریم. اما به دلایل مختلفی مانند کمبود امکانات، ضریب نفوذ کمتر اینترنت و غیره می توان گفت که همیشه نادیده گرفته شده اند و هرگز به شکلی که دیگر رپرها دیده می شوند دیده نشده اند. البته اخیراً به دلیل علاقه عمومی به لهجه های مختلف ایرانی، رپرهای مختلفی با همسان سازی با رپرهای شهری سعی در حمایت و معرفی رپ با گویش محلی ایرانی داشته اند که با استقبال طرفداران رپ مواجه شده است. امیدوارم این نوع همکاری ها بیشتر اتفاق بیفتد تا رپرهای ایرانی با لهجه و گویش محلی بیشتر در صحنه حرفه ای دیده شوند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که در کنار آمدن با مقوله اجتماعی در دو نوع موسیقی سنتی و رپ تفاوت معناداری وجود دارد. در موسیقی سنتی کمتر از یک چهارم مطالب به مقوله های اجتماعی می پردازد. در آهنگ رپ اما حدود یک سوم محتوا به مقوله اجتماعی اختصاص دارد و به نظر می رسد دو نوع موسیقی سنتی و اهنگ رپ کلاسیک کمترین ارزش های اخلاقی مشترک را دارند. مقوله فرهنگ ملی در هر دو نوع موسیقی به نسبت یکسان مورد توجه قرار می گیرد. در موسیقی سنتی بیش از سایر مقوله ها (40 درصد) به مقوله گفتمان قدرت و کمترین توجه به مقوله ارزش های اخلاقی است.

اهنگ رپ زيرزميني ايران

انواع موسیقی زیرزمینی از جمله موضوعات مهم فرهنگ جوانان کشور در سال های اخیر است. درک انتقادی از این نوع موسیقی کمک خواهد کرد تا به این پدیده اجتماعی-فرهنگی به نحو مناسب‌تری پرداخته شود. بنابراین، این پژوهش به دنبال بررسی ژانر رپ ایرانی-فارسی با تأکید بر مردانگی است. برای این منظور، اهنگ رپ شاد ایرانی در سال‌های 1380 تا 1390 مورد تحلیل قرار گرفته است. بنابراین، به جای استفاده از نظریه های موجود به عنوان یک چارچوب نظری، محققان به دنبال ایجاد یک نظریه مستقل و طبیعی از داده های میدانی هستند. بدین منظور داده های لازم از منابع مختلف با استفاده از روش نمونه گیری نظری جمع آوری شد. در جمع آوری داده ها از تکنیک های مختلفی مانند مصاحبه، مشاهده، مشاهده آنلاین و جمع آوری اسناد و متن استفاده شد. پس از این مرحله، تمامی داده ها با استفاده از سه دستورالعمل کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی کدگذاری شدند. در نهایت 62 مفهوم و 16 مقوله از داده ها استخراج شد و اشکال چندگانه مردانگی در اهنگ رپ فارسی وحشتناک به عنوان مقوله مرکزی شناسایی شد. سپس با استفاده از مدل پارادایم، نظریه خودپایدار برآمده از داده ها در قالب داستان و مدل تصویری ارائه می شود. در نهایت با پاسخ به سؤالات هفتگانه اشتراوس و کوربین در مورد تجربه تحقیق، پژوهش مورد ارزیابی قرار می گیرد.

اگرچه در چند سال گذشته مطالعاتی در مورد روند موسیقی جوانان ایرانی انجام شده است، اما موسیقی زیرزمینی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. این مقاله به بررسی مضامین پنهان در شعر موسیقی زیرزمینی می پردازد. در این راستا، 11 شعر از این اشعار که در زمان نگارش از محبوبیت بیشتری برخوردار بودند، انتخاب و مفاهیم و مضامین جامعه شناختی آن ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و کیفی شناسایی شد. یافته‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که اشعار موسیقی زیرزمینی و آهنگ رپ اصلی شاد نسبت به شرایط فرهنگی-اجتماعی جامعه ایران سوگیری انتقادی دارند و ظرفیت ارتباط با موضوعات مطرح شده در صحنه عمومی را دارند.

آهنگ رپ و موسيقي زيرزميني در ايران

رپ در نگاه اول سبک جدیدی است که وارد بازار موسیقی ایران شده است. اما با نگاهی دقیق به ابیات مولانا، شاعر ایرانی که حدود 800 سال پیش می زیسته، می بینیم که اشعار شعر «این من نیستم، من نیستم» دقیقاً همان سبک رپ را دارد، تندخوانی. و تکنیک آوایی و اتفاقا رپرهای معروف بعدی هم این آهنگ را با موسیقی امروزی اجرا می کنند. البته باید گفت که ادبیات فارسی در شکل گیری رپ فارسی نقش ویژه ای داشت. اما رپرهای ایرانی با نفوذ مولانا رپر نشدند و…

آرایه های زیادی در اشعار موسیقی رپ فارسی استفاده می شود مانند ایهام، تشبیه، واج شناسی، جناس کامل، جناس کلامی، کنتراست، عکس (قلب) و لف و نصر. این یکی از دلایل محبوبیت و اصالت رپ فارسی است. زیرا رپکن از این آرایه ها برای آشنایی بهتر مخاطب با فرهنگ غنی ایرانی استفاده می کند.

در سال های اخیر شاهد رشد انفجاری گروه های آهنگ رپ زیرزمینی در ایران و رپ برای رقص بوده ایم. این گروه ها از یک سو باعث نگرانی والدین شدند و از سوی دیگر مسئولان فرهنگی کشور را به مبارزه واداشتند. سن کم، محتوای صریح و انتقادی و گاه متناقض با ارزش ها و قوانین اخلاقی جامعه، دسترسی به فناوری های نوین تولید و انتشار از جمله اینترنت و تولیدات موسیقی این گروه ها به زودی این موسیقی را به دانلود گلچین رپ قدیمی تبدیل خواهد کرد. زبان نسل جوان یکی از عناصر فرهنگ جوانان در ایران شده است. با این حال، مفهوم «زیرزمینی بودن» در میان این گروه ها کمی با مفهوم جهانی متفاوت است.

آهنگسازان موسیقی رپ با استفاده از سازهای ایرانی در موسیقی خود و تلفیق سازهای سنتی ایرانی با سازهای مدرن سعی دارند مخاطب را با سازها و فرهنگ سنتی ایرانی آشنا کنند.

امیر بیداد و مهدیار آقاجانی دو نفر از کسانی هستند که برای آمیختن سبک سنتی، چه از نظر موسیقی و چه از لحاظ شعر، به رپ فارسی تلاش کردند. امیر بیداد با شعرخوانی سنتی و مهدیار آقاجانی با استفاده از سازهای سنتی مانند سنتور و …. سعی کنید بین مخاطب و فرهنگ سنتی ایران ارتباط برقرار کنید.

زیرا سازندگان این موسیقی از یک سو به دلیل مخالفت با ارزش های فرهنگی و موسیقایی حاکم به زیرزمینی بودن گرایش دارند و از سوی دیگر برای دستیابی به مخاطبان بیشتر به «ترند» بودن گرایش دارند. مقاله حاضر به دنبال بررسی پدیده رشد گروه های موسیقی زیرزمینی در ایران به عنوان پدیده ای جهانی- محلی و تبیین تعامل جوانان ایرانی با آن است. پس از بررسی شرایط اجتماعی شکل گیری و رشد گروه های موسیقی زیرزمینی در ایران، این مقاله به گروه های راک و دانلود آهنگ رپ فحش دار می پردازد که شهرت بیشتری نسبت به سایر گروه های زیرزمینی به دست آورده اند.

اهنگ رپ اجتماعي فارسي

چندین گروه رپ فارسی حضور دارند. اما به نظر می رسد به غیر از برخی رپرها که آهنگ های متفاوتی را در ژانرهای مختلف می خوانند، در رپ فارسی سه ژانر اصلی قابل تشخیص است. لازم به ذکر است که بسیاری از اوقات رپرها در سایر گروه های رپ نیز فعالیت می کنند و آهنگ هایی منتشر می کنند. اما در اینجا بر اساس فعالیت کلی آنها دسته بندی می شوند. شاید شما این طبقه بندی را به شکل دیگری انجام دهید که می توان گفت نوعی سلیقه است.

رپ فارسی از زمان آغاز به کار خود به دنبال تقویت و افزایش روحیه کار گروهی در بین فعالان خود بوده است. گروه های مختلفی مانند صامت، دیوار، 021 رکورد، زدبازی، ارتش قلم، تن به ده، تی اند تی، جادوگران و … تشکیل شدند. و به مرور زمان گروه های زیادی به دلایل مختلف منحل شدند و بسیاری از آنها با نام های دیگر و گروه های جدیدتری مانند ملتفت، پلاک، پادایار، چریک، پیپر رکورد، بیگور، ملی، گربه های پرشین، تیک توک، اپیکوربند، مرکز ضبط و شروع به فعالیت کردند.

در متن هنر معاصر جهان، موسیقی جایگاه بسیار پیچیده و مهمی دارد. از اواخر قرن بیستم، جوانان مواضع و درگیری های بسیاری را از طریق موسیقی بیان کرده اند. و از این رو موسیقی بستری شد برای درگیری نیروهای مختلف اجتماعی که هر کدام گفتمان خاص خود را داشتند، ریمیکس تند رپ که از ویژگی های ذکر شده مستثنی نیست، یکی از بسترهای توانمندسازی جوانان ایرانی به شمار می رود.

بسیاری اوقات به دلیل محدودیت ها، علایق و استعدادها، رپرها همزمان با رپ آهنگ می سازند. مانند مهراد هیدن، رضا پوروش، خشایار س.ر و…

در عرصه موسیقی ایران رپرها و گروه های رپ را می توان به چند دسته تقسیم کرد. اکثر آثار رپرها بر اساس سبک موسیقی در دسته بندی های زیر قرار گرفتند. لازم به ذکر است که بسیاری از اوقات رپرها در سایر گروه های رپ نیز فعالیت می کنند و آهنگ هایی منتشر می کنند. اما در اینجا بر اساس فعالیت کلی آنها دسته بندی می شوند.

در یک رابطه افقی به چالش با فرهنگ حاکم بر جامعه و ساختارهای محدودکننده آن می پردازد و به عبارتی نشانه بارز رشد فردیت در جامعه کنونی ایران است.در این مقاله ضمن بررسی ویژگی های اهنگ رپ تند اجتماعی ایرانی به این نکته پرداخته می شود که علیرغم اینکه آهنگ رپ به عنوان یک پدیده وارداتی و غیرعادی نشان داده می شود، این مطالعه نشان می دهد که این ژانر موسیقی رنگی کاملا بومی دارد و مضامین آن بازتابی از مشکلات و معضلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

اهنگ رپ و چالش مردانگي هژمونيک

رپرها/ گروه هایی که از مضامین اعتراضی سیاسی و اجتماعی استفاده می کنند. بارها جنبه اعتراض به سیاست اجتماعی را با ادبیات خیابانی و برهنه به همراه دارند و بارها پیامدهای بروز این ناهنجاری ها و خودخواهی ها را به همراه دارند که به خودسازی و امید می انجامد. از رپرهایی که در این گروه قرار می‌گیرند، هیچ کدام وجود ندارد، علی سورنا، بهرام، فرور، کافی، فدایی، داریوش، شاهین نجفی، امید سفیر، عین، راز، سهیل سرب، بامد، کابوس، نوید صدر، رشید، صادق. واحدی. صادق)، فریما حبشی زاده (ژوستینا)، پوریا پوتک، ارسلان دیگر (دیگارد)، امیر سانیا، فرشاد و… موضوع آثارشان نقد سیاست قوه مجریه، فضای کشور و مشکلات ایجاد شده است. با سیاست غلط دولت
رپرها/گروه هایی که جنبه های خشونت آمیز و جنگی سبک گانگستایی را دنبال می کنند. از این گروه می توان حسین، علی اوج، امیرخلوت، سینا سیکاس، نیما نیموش، حسام استپس و … را نام برد.

این پژوهش به موضوع «مردانگی» در آهنگ رپ ایرانی-فارسی توجه می کند و از این رو در حوزه میان رشته ای «مذکر شناسی» قرار می گیرد. در مطالعات مردان از «مردانگی» صحبت می‌شود که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف متفاوت است و از این منظر دانلود اهنگ های رپ فاز بالا غیر مجاز را می‌توان یک سازه اجتماعی تلقی کرد. از میان نظریات موجود در حوزه مطالعات مردان، نظریه «مردانگی هژمونیک» مورد توجه قرار گرفته است تا ارتباط و اثربخشی آن برای تحلیل مسائل جنسیتی در ایران ارزیابی شود.
رپرها/گروه های اخلاقی تر که سعی در آموزش ارزش های اجتماعی دارند. برخی از آنها یاس، محمد بی باک (بی باک)، موئر، حامد فرد، عماد کاویدل و… این نوع موسیقی رپ بسیار محتاطانه تر است.
رپرها/گروه هایی که برای شادی و مهمانی و همچنین نشان دادن میزان ثروت، شادی و خودنمایی می خوانند. مانند علیرضا جزایری (علیرضا جی جی)، سیاوش جلالی (سیجل)، بهزاد داورپناه (لیتو)، سپهر شهابلو (خلسه)، گروه وانتونز، گروه Gz، اپیکوربند، جیدال، تهام، پایا، عرفان، سوگند، مهتا، سینا ساعی، سینا مافی، حشایار س.ر.، حسین تهی و…
رپرها/گروه‌هایی که نزدیک به جریان اصلی پاپ یا R&B و موسیقی رمانتیک می‌خوانند. مثل امیر تتلو، اردلان تومه، رضایا، آرمین تی وی اف ام، شاهین فلکت، حسین مخته، سامی بیگی، 25 باند و…

این طبقه بندی کلی نشان می دهد که برخی برداشت ها از رپ فارسی نادرست است. به عنوان مثال، آنها می گویند رپ زشت است یا مصرف مواد مخدر و الکل را ترویج می کند. با توجه به این دسته، شنوندگان می توانند آهنگ های خواننده های رپ مورد علاقه خود را انتخاب و گوش دهند.

برای روش تحقیق از مدل تحلیل بازیگر گریماس و دانلود صد آهنگ برتر رپ فارسی که مدل تحلیل روایی است استفاده شده است. بر این اساس، 14 روایت مردانگی از اهنگ شاد رپ ایرانی-فارسی استخراج شده و روابط بازیگران این حوزه مطالعاتی با یکدیگر تحلیل می شود. تقابل روایت و ضد روایت و قرار گرفتن مردان در نقش راوی و بازیگران اصلی و فرعی در هر یک مورد بحث قرار گرفته است. این 14 روایت از مردانگی در رپ ایرانی-فارسی در دو فضای مردانگی هژمونیک و مردانگی جایگزین بر اساس نسبت آنها با شرایط اجتماعی ایران قرار می گیرد.

 
درآمد رپرهای ایرانی از کجا تامین می شود؟ این سوالی است که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده باشد. پاسخ این سوال به دلیل نبود اطلاعات دقیق کمی مبهم است. با این حال، برخی اطلاعات وجود دارد. رپ یکی از سبک های موسیقی است که در دنیا پول در می آورد. اما در ایران اینطور نیست. یعنی تعادلی بین شهرت هنرمندان رپ و درآمد آنها وجود ندارد. در همه جای دنیا به جز ایران این سوال غیرقابل باور و غیرمنطقی است. نوازندگان دو منبع درآمد دارند، یکی انتشار آلبوم و دیگری کنسرت که خواننده های رپ از آن محروم هستند. در گذشته رپرها یا آهنگسازان ایرانی از طریق فروش بیت، اشعار و در حال حاضر بیشتر از طریق حق اقتباس، فروش آلبوم، برگزاری کنسرت و فروش طرح ها و لباس های خود درآمد کسب می کردند.

هرچند بهترین دیس لاو های رپ فارسی در آمریکا هنوز هم لحن تلخ و اعتراضی خود را حفظ کرده است، دیگر دربارۀ مباحثی که در آغاز تولد خود به آن‌ها می‌پرداخت سخنی به میان نمی‌آورد یا حداقل به‌ندرت دربارۀ آن‌ها سخن می‌گوید. گویا آرزوی دکتر مارتین لوتر کینگ (Martin Luther King)، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، درخصوص برابری حقوق سیاهان و سفید‌پوست‌ها، لااقل دربارۀ رپ‌کُن‌ها در حد بسیاری به تحقق پیوسته است؛ چون محور اصلی موسیقی رپ در آمریکای حال حاضر را گنگستا رپ (Gangsta Rap) و تا حدود زیادی ترپ (Trap) تشکیل می‌دهد. به عبارت ساده‌تر، امروزه مباحث اصلی این موسیقی را رجزخانی و بیان مشکلات اجتماعی نظیر فقر، بی‌کاری و… تشکیل می‌دهد. گفتنی است که سبک‌های گنگستا و ترپ تمرکز چندانی روی بیان مشکلات اجتماعی ندارند.

کمتر خواننده رپ علاوه بر رپ، شغل خاصی دارد. مثلا سهراب ام جی رستورانی به نام عموس سهراب دارد یا رضا پوشور در یکی از پاساژهای شرق تهران یک بوتیک دارد. امیرتاتلو همچنین اسپانسر برند والتون است که متعلق به سیاوالتون در خیابان سهروردی شمالی است. علیرضا جی جی، سیجل، بهزاد لیتو، عرفان و چند خواننده رپ با برگزاری کنسرت های مختلف در کشورهایی که ایرانیان نسبتاً بیشتر زندگی می کنند درآمد کسب می کنند. سروش هچکاس، علی سورنا، رز، پوریا پوتک و چند نفر دیگر از فروش آنلاین آلبوم هایشان درآمد کسب می کنند. سپس پیشنهاد می کنم این مصاحبه میدانی را مطالعه کنید.

دانلود آهنگ جدید خوانندگان زن ایرانی رپ با همۀ این مفاهیم و حرکت‌ها پیوند خورد و از دایرۀ محدود سیاه‌پوستان آمریکایی، به هر جایی که جوانانی معترض به وضعیت حاکم در جامعه یا حکومت وجود داشتند، کشیده شد. ابتدا سفیدپوستان به‌عنوان آهنگ‌ساز و تنطیم‌‌کننده در کنار خوانندگان سیاه‌پوست ترانه ساختند؛ اما به‌تدریج رپ‌خوان‌‌های سفیدپوست هم فراوان شدند.

 

دانلود کتاب جدید

ایندکسر

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum bayan escort - vip elit escort lyft accident lawyer html nullednulled themesKamagramobil ödeme bozdurbuy verified stripe accountCialisbomb bonanza oynaboom city oynasugar rush oynaaviator oynatombala oynatropical tiki oynagreedy wolf oynablackbull oynashining hot oynaaviator oynabahisnowsimdibahis girişsu kaçağı tespititesisatçıkepenk servisigüvenilir medyumgüvenilir medyumomegleantalya escortgates of olympus oynaEvde Paketleme İşi İstanbul